Tietoa asukkaalle

Yleistä tietoa asukkaille ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Vastuunjako

Osakkaan ja vuokralaisen vastuulla on seurata yhtiön kunnossapito- ja korjausvastuulle kuuluvien rakennusten osien kuntoa. Havaitusta viasta tai puutteesta ilmoitetaan viipymättä huollolle. Jos huoneisto on pitkään tyhjillään, siitä huolimatta on huolehdittava, että huoneiston kuntoa ja mahdollisia vikoja seurataan säännöllisesti.

Asukkaan tehtävät/vastuut kunnossapitoon. Tällaisia ovat mm.

  • lattiakaivojen säännöllinen puhdistus ja viemäritukosten ennaltaehkäisy sekä ilmoittaminen tukoksista

  • lamppujen ja huoneistokohtaisten sulakkeiden vaihto

  • huoneiston sisäpuolisiin osiin liittyvät asiat, esim. sisäikkunoiden tiivisteet

Esimerkkejä:

Osakkaalle kuuluvia osia ovat mm. suihkut myös käsisuihku (bide) ja letkut. Myös esim. WC:n peilikaappi sis. pistorasiat ja valaisimet kuuluvat osakkaan vastuulle. Keittiössä esim. valaisimet (myös loisteputkivalaisimet kaappien alla) kuuluvat osakkaalle.

Taloyhtiölle kuuluvia ovat hanat ja sekoittajat. Myös WC-istuin kuuluu kokonaisuudessaan taloyhtiön vastuulle.

Kalajoen Vuokra-asunnon muuttajalle

Yleisiä muuttoon liittyviä asioita löydät Digi- ja väestötietoviraston sekä Postin sivuilta.

Kalajoen Vuokra-asuntojen asukkaana löydät ohjeita KVASin nettisivuilta.

Toimi näin, kun muutat pois KVASin asunnosta:

  • Kun olet irtisanonut asunnon ja olet muuttamassa pois, ole etukäteen yhteydessä Kiinteistöhuoltoon ja sovi lähtötarkastus ajankohtaan, jolloin huoneisto on tyhjä ja siivottu. Mikäli et voi olla itse paikalla tarkastuksessa, ilmoita myös siitä ja sovi avainten luovutuksesta.

  • Lähtötarkastukset sovitaan etukäteen numerosta 0400 563 164 (soittoaika maanantaista perjantaihin kello 7-15).

Kuinka saan nimen oveeni?

  • Ole ensisijaisesti yhteydessä isännöitsijään, hän ilmoittaa työn meille kiinteistöhuoltoon.

Toimi näin, kun haluat käydä katsomassa sinulle tarjottua asuntoa:

  • Sovi asunnonnäyttöaika kiinteistöhuollon kanssa. Näyttöaika varataan numerosta 0400-563164

Apua usein kysyttyihin kysymyksiin

Ensiavuksi huonosti vetävään lavuaariin tai viemärin voi yrittää puhdistusta viemärinavausaineella/rakeella ja kaataa kuumaa vettä.

Lattiakaivon säännöllinen (mekaaninen) puhdistus on asukkaan vastuulla. Lattiakaivon ritilän voi nostaa pois ja puhdistaa kaivon käsin. Mikäli näistä toimenpiteistä ei ole apua, tulee asiasta ilmoittaa huoltomiehelle. Tukos voi jopa aiheuttaa vesivahingon.

Palovaroitin alkaa usein pitämään tasaista piippaavaa ääntä pariston ollessa lähes tyhjä. Voit jättää meille huoltopyynnön.

Vastuu palovaroittimen hankkimisesta ja toiminnasta kuuluu taloyhtiölle / rakennuksen omistajalle. Laki on astunut voimaan vuoden 2024 alusta kahden vuoden siirtymäajalla. Asukkaan tulee kuitenkin jatkossakin testata asuntonsa palovaroittimet säännöllisesti ja ilmoittaa mahdollisista vioista viipymättä taloyhtiölle.

Wc-istuimessasi on todennäköisesti vika, joka vaatii huoltomiehen käynnin. Tee vuodosta ilmoitus huoltoyhtiölle. Wc-istuimen takana on pytylle oma sulku, jonka voit laittaa kiinni. Jos wc-istuinta on tarve käyttää korjausta odotellessa, voit huuhtoa pöntön kaatamalla sinne käytön jälkeen vettä. Sulkua ei kannata aukoa ja sulkea edestakaisin.

Yleisin paikka huoneistokohtaisenvesimittarin sijainnille on kylpyhuoneen tai huoneiston edessä rappukäytävän kattoon sijoitetun huoltoluukun takana. Mittari voi olla sijoitettuna myös saunan lauteiden alle, keittiön allaskaappiin tai tuulikaapin/ eteisen lattiaan sijoitetun huoltoluukun alle.

Vesimittarilukeman kirjaamista varten tarvitsemme kaikki mittarissa ilmoitetut numerot. Jos numeroiden välissä on pilkku, sen vasemmalla puolella on vedenkulutuksen täydet kuutiot ja oikealla puolella osakuutiot. Esim. 00254,010 tarkoittaa 254 m3.

Jos osa numeroista on eri värillä, värinvaihto kohta tulkitaan samalla tavalla kuin siinä olisi pilkku. Kylmävesimittari on yleensä merkitty sinisellä ja lämmin punaisella värillä.

Copyright 2023 Kalajoen Kiinteistöhuolto | Powered by Digimarkkinointi Donetti